Σάββατο 19 Ιουνίου 2010

Απίστευτο! Η ΕΛΜΕ Λέσβου κάνει πλάτες στη Διαμαντοπούλου για την "αυτοαξιολόγηση". Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ στηρίζει την "κοιτίδα αντίστασης!"


Καθηγητές υπέρ της αξιολόγησης
18/06/2010 

 «Είναι εργαλείο βελτίωσης και όχι εκβιασμού ή μεροληπτικής κρίσης», τονίζει η ΕΛΜΕ Λέσβου
 
Του Αποστολου Λακασα

Κοιτίδες αντίστασης αναπτύσσουν εκπαιδευτικοί κόντρα στην προσπάθεια των συνδικαλιστών της ΟΛΜΕ που αντιτάσσονται σε καθετί που... ξεβολεύει τον κλάδο. Παράδειγμα αποτελεί η ένωση καθηγητών Λέσβου, που παρά τη σαφή προτροπή της Ομοσπονδίας να μη συμμετάσχουν στην αξιολόγηση των σχολείων, αποφάσισε να στηρίξει όσους συλλόγους διδασκόντων, αντίθετα, μετάσχουν στη διαδικασία. «Το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ, αφού έλαβε υπόψη τη θέση της ΟΛΜΕ, αποφάσισε ότι είναι υπέρ της αξιολόγησης ως θεσμού για όλες τις επαγγελματικές και κοινωνικές εκφάνσεις ως γενική αρχή, αρκεί η αξιολόγηση να είναι αξιοκρατική, αμερόληπτη και προπάντων ακομμάτιστη. Η πραγματική αξιολόγηση είναι εργαλείο βελτίωσης και όχι εκβιασμού ή μεροληπτικής κρίσης. Καλεί τους συναδέλφους μέσα από τους συλλόγους διδασκόντων να αποφασίσουν αν επιθυμούν ή όχι τη συμμετοχή του σχολείου. Η ΕΛΜΕ Λέσβου θα στηρίξει συνδικαλιστικά και τις θετικές και τις αρνητικές αποφάσεις συμμετοχής. Μετά το πέρας της δοκιμαστικής εφαρμογής το Δ.Σ. επιφυλάσσεται να πάρει την τελική του απόφαση αφού μελετήσει το θέμα και τα προβλήματα που ίσως εμφανιστούν στη πράξη» λέει η σχετική απόφαση που υπογράφεται από τον πρόεδρο κ. Αλέξανδρο Κουτσαντώνη και τον γραμματέα κ. Νίκο Ζαφειρίου.

Πρόταση

Χθες το υπ. Παιδείας έδωσε σε δημόσια διαβούλευση έως τις 27 Ιουνίου την πρόταση για το σύστημα αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων, που θα ξεκινήσει για όσα σχολεία το επιθυμούν από τον Σεπτέμβριο. Για το 2010-2011 η συμμετοχή είναι προαιρετική και η απόφαση ανήκει στον σύλλογο διδασκόντων. Με βάση την πρόταση θα εξεταστούν πέντε βασικά πεδία. Πρόκειται για τα μέσα και τους πόρους των σχολείων, την οργάνωση και τη διοίκησή τους, το κλίμα και τις σχέσεις εντός των σχολικών μονάδων, οι εκπαιδευτικές διαδικασίες και τα αποτελέσματα.

Οι ομοσπονδίες δασκάλων (ΔΟΕ) και καθηγητών (ΟΛΜΕ) έχουν αντιταχθεί στη διαδικασία. Υπάρχουν όμως και εξαιρέσεις, όπως η περίπτωση της ΕΛΜΕ Λέσβου. Ιδιαίτερα σημαντικό, επίσης, είναι ότι το ζήτημα της a priori άρνησης προβληματίζει την εκπαιδευτική κοινότητα, όπως φάνηκε από τα σχόλια που προκάλεσε πρόσφατο σχετικό δημοσίευμα της «Κ» (φύλλο Σαββάτου 5/6) για την θέση της ΟΛΜΕ στο θέμα.

«Η διαδικασία που προτείνει το υπουργείο δεν αποτελεί στην ουσία αξιολόγηση, διότι επιχειρεί να μεταθέσει στο σύλλογο των διδασκόντων και στον εκπαιδευτικό ευθύνες που τελικά δεν μπορεί να χρεωθεί, αφού δεν λαμβάνει υπόψη μια σειρά παραμέτρων και ιδιαιτεροτήτων, οι οποίες επηρεάζουν αποφασιστικά τη μορφή και τελικά την έκβαση της εκπαιδευτικής προσπάθειας. Συγκεκριμένα δεν αξιολογεί τον ρόλο που διαδραματίζουν παράγοντες, όπως η κοινωνική προέλευση και οικονομική σύνθεση του πληθυσμού στον τόπο κάθε σχολείου, στοιχεία που συμβάλλουν καθοριστικά στη μορφή και το αποτέλεσμα που μπορεί να πάρει η εκπαιδευτική διαδικασία. Ταυτόχρονα δεν εντοπίζει και δεν προσδιορίζει ξεκάθαρα τον ρόλο και την ευθύνη που θα έπρεπε να αναλάβει το υπουργείο Παιδείας» παρατήρησε, μιλώντας στην «Κ» ο φιλόλογος κ. Σεραφείμ Κωνσταντίνου. Και καταλήγει: «Οι εκπαιδευτικοί δεν απορρίπτουμε την αξιολόγηση, αντιθέτως θεωρούμε ότι αυτή είναι επιβεβλημένη και αυτονόητη. Ωστόσο μια τέτοια απόπειρα θα πρέπει να εξασφαλίζει την τήρηση κάποιων προϋποθέσεων. Μια διαδικασία η οποία θα αξιολογεί την αποτελεσματικότητα των αναλυτικών προγραμμάτων, το εφικτό της εφαρμογής τους, την καταλληλότητα των μέσων, όπως είναι τα βιβλία και οι μέθοδοι διδασκαλίας, την επιστημονική και παιδαγωγική επάρκεια των διδασκόντων, την ετοιμότητα και αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων της κεντρικής διοίκησης και τον βαθμό που επηρεάζονται αυτές από πελατειακές εξυπηρετήσεις (μεταθέσεις, αποσπάσεις, διορισμοί, επιλογή στελεχών)».

Στην ΕΛΜΕ ΛΕΣΒΟΥ φαίνεται κάποιοι συνάδελφοι έχουν σε μεγαλύτερη εκτίμηση το συρφετό που κυβερνά το υπουργείο, απ' ότι τη συνδικαλιστική μας ηγεσία.
Δεν πειράζει. Σιγά -σιγά θα φανεί τι είναι ο καθένας μας...