Κυριακή 17 Οκτωβρίου 2010

Σπουδές…στο περίπου!

Υφυπουργός Παιδείας Ι Πανάρετος: Η εισαγωγή των υποψηφίων θα γίνεται σε σχολές – Πιθανόν τα Πανεπιστημιακά Τμήματα να αντικατασταθούν από Προγράμματα Σπουδών!
Συνέντευξη στη ΝΕΤ στην εκπομπή «Συμβαίνει τώρα»
( Χ. Σαράφογλου – 14/10/2010) (από
alfavita.gr)
Χ. ΣΑΡΑΦΟΓΛΟΥ: Την επόμενη εβδομάδα θα ανακοινωθούν οι πρώτες αλλαγές, τουλάχιστον αυτό γνωρίζουμε, στο σύστημα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, και ποιες είναι αυτές θα μας πει ο κ. Γιάννης Πανάρετος, Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, είναι εδώ κοντά μας. Καλημέρα σας, καλώς ήλθατε.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλή σας μέρα, ευχαριστώ.
Χ. ΣΑΡΑΦΟΓΛΟΥ: Με αγωνία Υπουργέ περιμένουμε να μάθουμε τι θα ακολουθήσει και ποιες θα είναι οι πιο σημαντικές αλλαγές.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό που θα ανακοινωθεί θα είναι ένα πλαίσιο διαλόγου και διαβούλευσης για τις αλλαγές που θα γίνουν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Έχουμε πει ότι η πολιτική μας είναι ότι θα προτάξουμε τις αλλαγές στο Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο, ακολουθούν οι αλλαγές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και η διαδικασία μετάβασης από τη δευτεροβάθμια στην Τριτοβάθμια, θα είναι το τελευταίο στάδιο που θα είναι πια πολύ εύκολο να γίνει όταν έχουμε διαμορφώσει την ουσία της Εκπαίδευσης στην Δευτεροβάθμια και την Τριτοβάθμια.
Χ. ΣΑΡΑΦΟΓΛΟΥ: Είναι κατανοητό ότι πρέπει να προηγηθούν οι αλλαγές στις άλλες δύο βαθμίδες για να γίνει και ομαλά η όποια εξέλιξη και μεταρρύθμιση, απλά επειδή πρέπει να μιλήσουμε για κάποια συγκεκριμένα πράγματα και αγωνιούν και οι υποψήφιοι, θα γίνει επιστροφή στις δέσμες τις λεγόμενες, θα δίνουν τέσσερα μαθήματα οι υποψήφιοι για τις πανελλαδικές; Διαβάζουμε ότι θα μπαίνουν γενικά σε μια σχολή και όχι σε ένα Τμήμα. Θα φοιτούν για ένα έτος και ύστερα θα επιλέγουν. Ισχύουν όλα αυτά;
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα επιμείνω ότι αυτό που θέτετε είναι ένα κομμάτι που αφορά άμεσα την λειτουργία των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ και έμμεσα την μετάβαση. Λέμε λοιπόν, Σε σχέση με την λειτουργία των Τριτοβάθμιων Ιδρυμάτων, ότι πράγματι ο φοιτητής θα εισάγεται σε Σχολή και όχι σε Τμήμα. Ποιος είναι ο λόγος; Ο λόγος είναι ότι με την δημιουργία των Τμημάτων είχαμε φτάσει σε ένα σημείο που είχαμε μία άκρα εξειδίκευση πολύ νωρίς. Και υποχρεώναμε νέους ανθρώπους στην ηλικία των 18 χρόνων να επιλέξουν ένα άκρως εξειδικευμένο πρόγραμμα σπουδών, με την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια, χωρίς στη συνέχεια να έχουν τη δυνατότητα να αλλάξουν κατεύθυνση εάν κάτι δεν τους άρεσε, εάν κάτι δεν πήγαινε καλά, εάν ένιωθαν ότι δεν είναι ικανοί για αυτό που ξεκίνησαν. Λέμε λοιπόν ότι θα εισάγονται στις Σχολές. Δεν λέμε ότι στο πρώτο έτος θα γίνεται κάποιας μορφής εξέταση, άραγε μεταφέρουμε τις πανελλήνιες εξετάσεις από το Λύκειο στο Πανεπιστήμιο.
Χ. ΣΑΡΑΦΟΓΛΟΥ: Άρα πως θα εισάγονται στο Τμήμα συγκεκριμένα λοιπόν;
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καταρχήν είναι ενδεχόμενο να μην υπάρχουν καν Τμήματα. Θα υπάρχουν προγράμματα σπουδών. Και αναφέρομαι σε προγράμματα σπουδών γιατί χρειάζεται το εκπαιδευτικό σύστημα να έχει μία ευελιξία. Φτιάχνεις κάποια στιγμή ένα Τμήμα και μετά από κάποια χρόνια διαπιστώνεις ότι αυτό πια δεν απηχεί ανάγκες για τους νέους ανθρώπους, αλλά και γενικότερα για την κοινωνία. Χρειάζεται λοιπόν να το προσαρμόσεις. To να κλείσεις ένα Τμήμα είναι πολύ δύσκολο. Το να αναπροσαρμόσεις ένα πρόγραμμα σπουδών είναι ευκολότερο. Έρχομαι τώρα στο ερώτημά σας. Ο πρώτος χρόνος σπουδών τί χαρακτηριστικό έχει σε όλον τον κόσμο; Ότι σε μία μεγάλη γκάμα γνωστικών αντικειμένων τα μαθήματα είναι περίπου τα ίδια. Για αυτό λέμε ότι ο φοιτητής θα εισάγεται σε Σχολή. Στη συνέχεια θα υπάρχουν προγράμματα σπουδών…
Χ. ΣΑΡΑΦΟΓΛΟΥ: Τα οποία θα λαμβάνει ως μαθήματα επιλογής, για παράδειγμα; Θα είναι προγράμματα επιλογής; Επιλέγω αυτό το πρόγραμμα να ακολουθήσω για τα επόμενα τρία χρόνια που θα διαρκούν οι σπουδές μου;
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς. Θα επιλέγει ένα από τα προγράμματα σπουδών της σχολής. Θα γνωρίζει, στο πρόγραμμα σπουδών αυτό, ποια είναι τα μαθήματα που πρέπει να επιλέξει για να οδηγηθεί στο τέλος αυτού του προγράμματος, και ανάλογα θα προχωρά σε αυτό το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Αν διαπιστώσει, ο ίδιος ή το Πανεπιστήμιο, ότι δεν μπορεί ή δεν του αρέσει, θα έχει την ευχέρεια να μετακινηθεί σε ένα άλλο πρόγραμμα που θα είναι πλησιέστερα προς τις ικανότητές του και τις επιθυμίες του …
Χ. ΣΑΡΑΦΟΓΛΟΥ: Εντός της ίδιας Σχολής όμως, στην οποία έχει μπει
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εντός της ίδιας Σχολής. Το ενδεχόμενο να μπορεί να μετακινηθεί από Σχολή σε Σχολή, χωρίς να αποκλείεται και αυτό, είναι δύσκολο διότι χρειάζεται μια μεγαλύτερη διοικητική αλλαγή. Δεν το αποκλείω, αλλά εγώ σας μιλάω τώρα για την προσέγγιση που έχουμε αυτή τη στιγμή.
Χ. ΣΑΡΑΦΟΓΛΟΥ: Βέβαια θα είναι πολύ δύσκολο Υπουργέ. Φανταστείτε κάποιος να μπαίνει στην Ιατρική, για παράδειγμα, μετά να λέει ότι θα πάω στο Πολυτεχνείο το επόμενο έτος, μετά να αλλάζει γνώμη, θα πάω στη Νομική.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς. Όταν έχει διαλέξει, επιστήμες υγείας, για παράδειγμα, μπορεί να θέλει να σπουδάσει Ιατρική, μπορεί να θέλει να σπουδάσει Βιολογία, μπορεί να θέλει να σπουδάσει κάτι άλλο που να έχει να κάνει με τις επιστήμες υγείας, εάν όμως διαπιστώσει ότι θέλει τελείως να αλλάξει, αυτό είναι κάτι πιο δύσκολο.
Χ. ΣΑΡΑΦΟΓΛΟΥ: Κύριε βέβαια πολλή συζήτηση γίνεται και για τον Καλλικράτη στην Εκπαίδευση, δηλαδή κάποια Τμήματα που θα καταργηθούν, άλλα που θα συγχωνευθούν, όλα αυτά είναι στο πλαίσιο που μόλις μας περιγράψατε. Να υπάρχουν Σχολές, και συγκεκριμένα προγράμματα πλέον και όχι Τμήματα.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς.
Χ. ΣΑΡΑΦΟΓΛΟΥ: Οι υποψήφιες Σχολές προς κατάργηση ποιες είναι;
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ξέρετε, είναι λάθος να τοποθετείται το θέμα ότι θα έρθει κάποιος, ο Υπουργός, ο Υφυπουργός, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, και θα αρχίσει να καταργεί μονάδες ή Τμήματα. Αυτό που χρειάζεται όμως να δούμε, σε ένα ευρύτερο πλαίσιο διοίκησης του Πανεπιστημίου, είναι ποιος είναι ο αποτελεσματικότερος τρόπος για να αποκτούν οι φοιτητές ένα πτυχίο με αντίκρισμα. Ο στόχος του Πανεπιστημίου είναι να δίνει στα νέα παιδιά δυνατότητες και δεξιότητες για να ανταποκριθούν και στις επιθυμίες τους και στην αγορά εργασίας. Αυτό λοιπόν που δεν πρέπει να θεωρηθεί ότι θα γίνει είναι ότι θα έρθουμε ξαφνικά και θα πούμε ότι κλείνει το Α Τμήμα, κλείνει το Β Τμήμα. Η πρόθεσή μας είναι αυτό να αποτελέσει μέρος ενός ευρύτερου προβληματισμού, κυρίως στο εσωτερικό των ίδιων των Ιδρυμάτων.
Χ. ΣΑΡΑΦΟΓΛΟΥ: Την άλλη εβδομάδα θα μάθουμε περισσότερα δηλαδή για το σύστημα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης;
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Την άλλη εβδομάδα θα μάθουμε περισσότερα διότι θα ανακοινωθεί, όπως σας είπα, το πλαίσιο διαβούλευσης πάνω στο οποίο θα γίνει η συζήτηση για τις αλλαγές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση που θα οδηγήσει στην αρχή της επόμενης χρονιάς σε κάποιο νέο νόμο για τα ΑΕΙ.
Χ. ΣΑΡΑΦΟΓΛΟΥ: Επειδή δεχόμαστε πολλά μηνύματα από τηλεθεατές, γονείς ρωτούν αν φέτος οι υποψήφιοι θα υποβάλουν το μηχανογραφικό τους πριν από τις εξετάσεις.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι.
Χ. ΣΑΡΑΦΟΓΛΟΥ: Ισχύει αυτό;
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι. Χρειάζεται να γίνει αυτό, κυρίως για τους ίδιους τους υποψήφιους και θα σας πω δύο λόγους. Ο ένας είναι ότι με τον χρόνο που κατατίθεται το μηχανογραφικό τώρα καθυστερούν τα αποτελέσματα, και ο προγραμματισμός των ίδιων των οικογενειών πηγαίνει πίσω, γιατί όλοι περιμένουν τέλος Αυγούστου να μάθουν σε ποιο Τμήμα, έχουν εισαχθεί. Από το άλλο μέρος έχουμε δει ότι δεν έχει βοηθηθεί ο υποψήφιος με τη σημερινή κατάσταση. Με δεδομένο ότι ο υποψήφιος μπορεί να επιλέξει στην ιεράρχηση των επιλογών του τα Τμήματα εκείνα που επιθυμεί περισσότερο, και με δεδομένο ότι οι Πανελλήνιες εξετάσεις είναι ένας διαγωνισμός, το πώς και το πού θα μπει θα εξαρτηθεί από την απόδοσή του. Επομένως, είναι καλύτερο για εκείνον να επιλέγει τα Τμήματα με την αξιολογική σειρά που επιθυμεί να σπουδάσει.
Χ. ΣΑΡΑΦΟΓΛΟΥ: Βέβαια, υπήρχε και η αντίθετη άποψη ότι βόλευε τους μαθητές να γνωρίζουν την βαθμολογία τους και στη συνέχεια να επιλέγουν Σχολή. Ήταν ευκολότερο.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Επιτρέψτε μου ένα σχόλιο εδώ. Έχω παραδείγματα φέτος, υποψηφίων οι οποίοι ήρθαν στο γραφείο μου για να μου εκθέσουν τα προβλήματά τους. Θα σας πω ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Μία κοπέλα, έχει πάρει 18 στις εξετάσεις, και λέει ότι επειδή πέρυσι οι βάσεις ήταν έτσι εγώ δήλωσα μόνο αυτά τα δύο-τρία Τμήματα διότι θεωρούσα ότι με τις περυσινές βάσεις θα είχα εισαχθεί. Και έμεινε έξω από το Πανεπιστήμιο ακριβώς γιατί επηρεάστηκε από τις περυσινές βάσεις. Οι βάσεις κάθε χρονιάς δεν μπορούν και δεν είναι συνάρτηση των βάσεων της προηγούμενης χρονιάς και δεν πρέπει να επηρεάζουν τις επιλογές των υποψηφίων.
Χ. ΣΑΡΑΦΟΓΛΟΥ: Μάλιστα. Υπουργέ σας διαβάζω μηνύματα τηλεθεατών. Υπάρχει πρόβλημα με τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς. Έχουν μείνει απλήρωτοι για δύο μήνες λένε. Μετά την έναρξη του σχολικού έτους.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι ένα θέμα που δεν είναι στη δική μου την αρμοδιότητα, αλλά γνωρίζω ότι η Υπουργός έχει κάνει πάρα πολλές ενέργειες για να κλείσει αυτό το θέμα και να κλείσουν όλες οι εκκρεμότητες που έχει το Υπουργείο Παιδείας σε σχέση με αμοιβές που δικαιούνται Εκπαιδευτικοί.
Χ. ΣΑΡΑΦΟΓΛΟΥ: Πότε θα πάρουν τα χρήματά τους, γνωρίζουμε;
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν μπορώ να σας πω αυτή τη στιγμή εγώ, διότι δεν έχω άμεση εμπλοκή.
Χ. ΣΑΡΑΦΟΓΛΟΥ: Επίσης υπάρχουν άλλα ζητήματα. Δεν υπάρχουν δάσκαλοι δεύτερης ξένης γλώσσας, λένε, σε δημοτικό στα Χανιά. Είναι μηνύματα τηλεθεατών αυτά που σας διαβάζω. Άρα υπάρχουν κενά σε κάποια σημεία.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε, τώρα βάζετε ένα πολύ ευρύτερο θέμα, και είναι και ένα μέρος της συζήτησης που γίνεται για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση για το πώς γίνεται η εκπαίδευση στο Λύκειο. Έχουμε οδηγηθεί, με μια στρεβλή λογική, που αν είχαμε λίγο χρόνο θα σας την εξηγούσα, Σήμερα έχουμε 152 ειδικότητες εκπαιδευτικών που διορίζονται στα Λύκεια. Δηλαδή, αυτό που είπα προηγουμένως για την άκρα εξειδίκευση στο Πανεπιστήμιο, το έχουμε το Λύκειο. Αυτό λοιπόν που χρειαζόμαστε να κάνουμε, και είναι και μία έμμεση απάντηση, δεν είναι άμεση απάντηση στο σχόλιο αυτό, είναι ότι χρειαζόμαστε και μέσα στο Λύκειο να διαμορφώσουμε ευρύτερους τομείς μάθησης όπου ο μαθητής να μην είναι υποχρεωμένος να υπερεξειδικεύεται σε αντικείμενα από την εποχή που βρίσκεται στο σχολείο αλλά να αποκτά μία ευρύτερη γνώση.
Χ. ΣΑΡΑΦΟΓΛΟΥ: Παιδεία.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και αυτό έχει να κάνει βέβαια και με τις αλλαγές τις ευρύτερες, και με τη συζήτηση που γίνεται για τα μαθήματα, ποια μαθήματα θα είναι υποχρεωτικά.
Χ. ΣΑΡΑΦΟΓΛΟΥ: Επειδή μιλάτε και για δευτεροβάθμια εκπαίδευση τώρα, τι θα γίνει με τις καταλήψεις; Βλέπουμε ότι ήδη έχουν ξεκινήσει σε κάποια σχολεία, ειδικά σε Γυμνάσια, και μάλιστα διαμαρτύρονται και για το θέμα ότι οι Διευθυντές των Σχολείων θα πρέπει να ενημερώνουν την αστυνομία ποτού γίνει κατάληψη στο σχολείο. Και έχουμε και αντίδραση της ΟΛΜΕ στο συγκεκριμένο ζήτημα. Μιλάει για ποινικοποίηση των αντιδράσεων.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Νομίζω ότι πρέπει να ξεχωρίσουμε τα πράγματα. Ένα πράγμα είναι ότι δεν μπορεί να αποτελεί πρακτική η κατάληψη ενός σχολείου. Η οποιαδήποτε διαμαρτυρία, οποιωνδήποτε επιθυμούν να διαμαρτυρηθούν για οποιοδήποτε θέμα, δεν μπορεί να αποτελεί λόγο για το να σταματάει η εκπαιδευτική διαδικασία για όλους. Είτε διαμαρτύρονται, είτε δεν διαμαρτύρονται. Τώρα, οι επιμέρους ενέργειες και το πώς μπορεί καλύτερα να εξηγηθεί αυτό το πράγμα στα παιδιά που έχουν αυτές τις τάσεις να εκδηλώνουν τις αντιδράσεις τους με κατάληψη, είναι ένα θέμα που πρέπει και οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί να βοηθήσουν ώστε να ξεπεραστεί.
Χ. ΣΑΡΑΦΟΓΛΟΥ: Δηλαδή εσείς τι προτίθεστε να κάνετε, η ηγεσία του Υπουργείου. Θα κάνουν ακόμα και το Σάββατο μάθημα οι μαθητές των σχολείων που κάνουν κατάληψη;
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχει πει η υπουργός ότι η εκπαιδευτική διαδικασία και ο χρόνος των μαθημάτων θα γίνει κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες είναι αναγκαίο ώστε να ολοκληρωθεί σωστά.
Χ. ΣΑΡΑΦΟΓΛΟΥ: Μάλιστα. Να σας ευχαριστήσω πάρα πολύ κ. Υπουργέ. Θέλετε να προσθέσετε κάτι;
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θέλω να κάνω ένα σχόλιο για το Λύκειο, γιατί έχει ανοίξει μία συζήτηση για τα μαθήματα και αν η Ιστορία θα είναι υποχρεωτικό μάθημα ή όχι και υπάρχουν αντιδράσεις. Θέλω να πω ότι σε αυτή τη γενικότερη προσέγγιση που κάνουμε για τις αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα υπάρχουν σκέψεις και προτάσεις από επιτροπές, για το πώς μπορεί να λειτουργήσει καλύτερα το Λύκειο. Όμως υπάρχουν και πράγματα που πηγαίνουν πέρα από το τεχνοκρατικό μέρος. Και ένα τέτοιο είναι το μάθημα της Ιστορίας. Είμαστε ως λαός περήφανοι για την ιστορία μας και έχουμε κάθε λόγο να είμαστε περήφανοι. Το μάθημα της Ιστορίας ήταν, είναι και θα είναι ένα κεντρικό, ουσιαστικό αντικείμενο στην εκπαίδευση των Ελλήνων μαθητών.
Χ. ΣΑΡΑΦΟΓΛΟΥ: Θα αποτελεί βασικό μάθημα ή θα γίνει επιλογής;
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό ακριβώς που σας είπα νομίζω ότι σας δίνει και την απάντηση. Θα είναι κεντρικό στοιχείο στην εκπαίδευση των μαθητών.
Χ. ΣΑΡΑΦΟΓΛΟΥ: Μάλιστα, θα παραμείνει λοιπόν στα βασικά μαθήματα. Να σας ευχαριστήσουμε πάρα πολύ. Καλή σας μέρα.
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κι εγώ σας ευχαριστώ. Να είστε καλά.