Δευτέρα 30 Αυγούστου 2010

Συνέντευξη του προέδρου της Α ΕΛΜΕ Δωδεκανήσου Στάθη Στέφου στη ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ της ΡΟΔΟΥ στις 29/08/2010

 

Clipboard01

  1. Ποια είναι η δική σας εκτίμηση για τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών εξετάσεων φέτος;

Η φετινή χρονιά χαρακτηρίζεται από τη μεγάλη πτώση των βάσεων, κυρίως στα ΤΕΙ, που οφείλεται σε πολύ μεγάλο ποσοστό στην κατάργηση της βάσης του δέκα. Όμως οι σχολές μεγάλης ζήτησης, όπως είναι οι ιατρικές, πολυτεχνικές, οικονομικές και νομικές σχολές, βρίσκονται σταθερά στις πρώτες επιλογές των μαθητών και ο ανταγωνισμός για την εισαγωγή σ’ αυτές παραμένει εξαιρετικά υψηλός. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι αποφάσεις πολλών οικογενειών να παραμείνουν τα παιδιά τους σε σχολές του τόπου τους λόγω της σοβαρότατης οικονομικής κρίσης. Οι εισαγωγικές εξετάσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποτελούν ιδιαίτερα κομβικό γεγονός για την ελληνική κοινωνία και ακόμα μια φορά η εκπαιδευτική κοινότητα κατάφερε με υψηλό αίσθημα ευθύνης και παρά τις ιδιαίτερα δυσμενείς συγκυρίες να ολοκληρώσει με επιτυχία το έργο της.

2.   Θεωρείτε πως και στην περιοχή μας τα παιδιά έκαναν τις επιλογές τους με βάση την αγορά εργασίας προσπαθώντας να διασφαλίσουν και το μέλλον τους;

Τόσο η πτώση των βάσεων στα Παιδαγωγικά Τμήματα όσο και η άνοδος στις στρατιωτικές σχολές αποτελούν παραδείγματα που αποδεικνύουν ότι μαθητές και γονείς παρακολουθούν προσεκτικά τις εξελίξεις στην αγορά εργασίας. Η πολύ μεγάλη μείωση τόσο των διορισμών όσο και των μισθών των εκπαιδευτικών οδήγησε πολλούς μαθητές στο να μην επιλέξουν τα αντίστοιχα τμήματα. Η άνοδος στις στρατιωτικές σχολές που προσφέρουν βέβαιη οικονομική αποκατάσταση επιβεβαιώνει τα προαναφερόμενα. Τόσο στα Δωδεκάνησα όσο και στην υπόλοιπη χώρα η επιλογή μιας σχολής γίνεται συχνά με βασικό κριτήριο την επαγγελματική αποκατάσταση. Όμως η οικονομία του τόπου είναι ιδιαίτερα ευμετάβλητη και η πρόβλεψη για τις συνθήκες που θα επικρατούν μετά την ολοκλήρωση των σπουδών είναι πρακτικά αδύνατη. Γι’ αυτό η επιλογή των σχολών πρέπει να γίνεται με βασικό κριτήριο τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα των παιδιών. Ποιος, άλλωστε, θα περίμενε πριν από ένα χρόνο ότι θα μειώνονταν οι διορισμοί των καθηγητών κατά 40% ;

3.   Θα ξεκινήσει με προβλήματα η σχολική χρονιά φέτος ή όχι ;

Η μείωση των διορισμών των καθηγητών και το τεράστιο κύμα των συνταξιοδοτήσεων δημιουργούν σοβαρότατες ανησυχίες για την κατάσταση που θα επικρατήσει φέτος στα σχολεία. Η περιοχή μας, λόγω του νησιωτικού της χαρακτήρα, είναι πολύ δύσκολη και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε κάθε χρόνο πάρα πολλά. Ως πρόεδρος της Α΄ ΕΛΜΕ Δωδεκανήσου και αιρετό μέλος του υπηρεσιακού συμβουλίου της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης είμαι εδώ και πολύ καιρό σε καθημερινή συνεργασία με τη Διεύθυνση Δωδεκανήσου ώστε να προβλεφθούν εγκαίρως και να επιλυθούν όλα τα πιθανά προβλήματα που θα προκύψουν κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς.

4.   Θα υπάρξουν κενά στις θέσεις των εκπαιδευτικών στα γυμνάσια και τα λύκεια;

Η πίεση που ασκήσαμε στο Υπουργείο Παιδείας έφερε αποτέλεσμα. Παρά τα όσα προέβλεπε το Σύμφωνο Σταθερότητας η κ. Διαμαντοπούλου αποφάσισε να προσλάβει 15.500 αναπληρωτές για τη νέα χρονιά. Το θέμα είναι ότι έπρεπε να είχαν διοριστεί μόνιμοι καθηγητές εγκαίρως όπως είχαμε επανειλημμένα ζητήσει. Το Υπουργείο πρέπει να καλέσει άμεσα τους αναπληρωτές ώστε να καλυφθούν τα κενά που προέκυψαν τόσο από τους λιγότερους διορισμούς σε συγκεκριμένες ειδικότητες όσο και από τις γονικές άδειες που οφείλει η Πολιτεία να χορηγεί στις μητέρες με μικρά παιδιά.

5.   Θα δημιουργήσουν προβλήματα και στη δική μας περιοχή οι αθρόες συνταξιοδοτήσεις των εκπαιδευτικών;

Η περιοχή μας αποτελεί προορισμό τοποθέτησης των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών. Επίσης, κάθε χρόνο μεγάλο τμήμα των συναδέλφων μας μετατίθεται ή αποσπάται σε άλλες περιοχές, με αποτέλεσμα τη συνεχή ανανέωση του εκπαιδευτικού δυναμικού των σχολείων μας. Συνεπώς ο μέσος όρος της ηλικίας των καθηγητών στα Δωδεκάνησα είναι χαμηλότερος από αυτόν που συναντούμε σε άλλες περιοχές της χώρας. Σ’ αυτό το πλαίσιο, παρότι και στα Δωδεκάνησα αντιμετωπίσαμε φέτος μεγάλο αριθμό συνταξιοδοτήσεων σε σχέση με προηγούμενα έτη, το πρόβλημα αυτό δεν παρουσιάζεται τόσο οξύ όσο στην υπόλοιπη Ελλάδα.

6.   Πως κρίνετε την μέχρι τώρα πολιτική του υπουργείου Παιδείας και τις αλλαγές που φαίνεται να δρομολογεί;

Η μέχρι σήμερα πολιτική της κυβέρνησης σε θέματα που αφορούν τη δημόσια εκπαίδευση βασίστηκε κυρίως σε μέτρα που στηρίζουν το Μνημόνιο. Οι υποσχέσεις για το «ψηφιακό σχολείο» είναι κατανοητό από όλους ότι δεν είναι δυνατό να υλοποιηθούν με μειώσεις προσωπικού και δαπανών. Σήμερα με μεγάλη μου λύπη έμαθα ότι η κ. Διαμαντοπούλου ανέστειλε και το θεσμό των Γραφείων Σύνδεσης με την Αγορά Εργασίας και Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Το επικοινωνιακού τύπου σύνθημα «πρώτα ο μαθητής» δεν πείθει πια κανένα. Αποσπασματικά μέτρα δεν μπορούν να αλλάξουν τη γενική άσχημη εικόνα.

7.   Με τα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί τα ολοήμερα σχολεία μπορούν να λειτουργούν ή ο θεσμός οδηγείται σε διάλυση;

Στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση τα ολοήμερα γυμνάσια υπάρχουν μόνο στο πλαίσιο εξαγγελιών και πιλοτικών προγραμμάτων του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Προς το παρόν αγωνιζόμαστε με νύχια και με δόντια για να λειτουργήσουν αξιοπρεπώς τα ήδη υπάρχοντα σχολεία.

8.   Πως κρίνετε τα μέτρα που έχουν επιβληθεί από την κυβέρνηση και αγγίζουν και τον κλάδο των εκπαιδευτικών;

Παρότι οι καθηγητές είμαστε ιδιαίτερα χαμηλόμισθοι έχουμε πληγεί τόσο οικονομικά όσο και εργασιακά όπως βέβαια όλοι οι Έλληνες που δεν ανήκουν σε προνομιούχα κοινωνικά στρώματα. Τα μέτρα που πήρε η κυβέρνηση στο πλαίσιο του Μνημονίου οδήγησαν την ελληνική κοινωνία στην απελπισία. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι δεν αποδίδουν, με αποτέλεσμα να εξαγγέλλονται νέα μέτρα που περιλαμβάνουν αύξηση του ΦΠΑ, των τιμολογίων της ΔΕΗ, κατάργηση των επιδομάτων κλπ. Η ανεργία καλπάζει, τα έσοδα μειώνονται παρά τη φοροεπιδρομή, το ΑΕΠ συρρικνώνεται, τα καταστήματα κλείνουν το ένα πίσω από το άλλο, η αγορά καταρρέει. Είναι προφανές ότι η χώρα χρειάζεται μια νέα αναπτυξιακή πολιτική που η κυβέρνηση δεν φαίνεται διατιθεμένη να ακολουθήσει.

9.   Θεωρείτε πως οι αποφάσεις που έχουν ληφθεί οδηγούν ουσιαστικά τους εκπαιδευτικούς στην έξοδο;

Οι καθηγητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης βρίσκονται σε αδιέξοδο. Το νέο ασφαλιστικό του κ. Λοβέρδου μας καταδικάζει να παραμείνουμε στις αίθουσες μέχρι τα βαθιά μας γεράματα. Ο διορισμός των καθηγητών σε μεγάλη ηλικία θα οδηγήσει σε σχολεία με ηλικιωμένους εκπαιδευτικούς και την εκπαίδευση του τόπου πολλά χρόνια πίσω. Πρέπει να αναφέρουμε ότι αυτό το αδιέξοδο οδηγεί πολλούς νέους επιστήμονες σε αναζήτηση εργασίας στο εξωτερικό με σοβαρότατα δυσμενή αποτελέσματα στην ελληνική οικογένεια και τον κοινωνικό ιστό της χώρας.

10.  Παρατηρείται στην περιοχή μας μείωση των μαθητών που φοιτούν στα ιδιωτικά σχολεία. Ποιος θεωρείτε εσείς πως είναι ο λόγος;

Οι εκπαιδευτικοί μας, παρά τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζουν, αγαπούν το σχολείο και τους μαθητές τους. Η δουλειά που γίνεται στα δημόσια σχολεία είναι σπουδαία και αυτό φαίνεται τόσο στην καθημερινή πρακτική όσο και στα αποτελέσματα των πανελλαδικών εξετάσεων. Αυτό σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση που ωθεί τις οικογένειες σε περιορισμό των εξόδων τους οδηγεί αρκετά παιδιά πίσω στη δημόσια εκπαίδευση.

11.  Τι θα πρέπει κατά τη δική σας άποψη να αλλάξει στην εκπαίδευση;

Απαραίτητο είναι να απαγκιστρωθεί η εισαγωγή στα ΑΕΙ και στα ΤΕΙ από το Λύκειο. Οι πανελλαδικές εξετάσεις και όλο το εξεταστικό σύστημα έχουν εξοντώσει οικονομικά και ψυχικά την ελληνική οικογένεια. Θα ήθελα ένα νέο σχολείο όπου οι μαθητές θα παίρνουν πρωτοβουλίες, θα επικοινωνούν μεταξύ τους, θα διαχειρίζονται πληροφορίες. Χρειαζόμαστε σύγχρονα σχολικά κτίρια, μικρότερα τμήματα, περισσότερους εκπαιδευτικούς, καλύτερους μισθούς, ουσιαστική επιμόρφωση. Τα παιδιά πρέπει να έχουν περισσότερο προσωπικό χρόνο, λιγότερες εξετάσεις, καλύτερες υποδομές. Δυστυχώς όλα αυτά δεν είναι εφικτό να πραγματοποιηθούν με λογικές περικοπών και εξοικονόμησης δαπανών.

(η συνέντευξη δόθηκε στη δημοσιογράφο Μαρία Χονδρογιάννη)